February 18, 2025

We hebben van een middeleeuws kasteel een enorme Escape Room gemaakt

Q42 (of 'Q' zoals het in de volksmond wordt genoemd) is een toonaangevend Nederlands tech- en ontwerpbureau dat we hebben leren kennen door ons werk aan de Escapespel van het Rijksmuseum en de online escape rooms die we hebben gemaakt op hun geweldige Mibo-platform.

Q draagt met trots het credo van een fijne plek voor nerds. Als onderdeel daarvan organiseren ze elk jaar een geweldige, meer dan levensgrote reis voor hun hele team.

Dit jaar kwamen ze naar ons toe met een unieke vraag: 'Kun jij van ons hele teamuitje één grote escape room maken?! ' We waren hier erg enthousiast over, en ook al waren we in de laatste maanden van de bouw van onze nieuwe vlaggenschip escape room, dit was een verzoek dat te leuk was om te weerstaan.

Inhoudsopgave

Waar moet je beginnen? Met een verhaal.

Samen met Tim en Bram van Q42 hebben we een verhaal gemaakt dat is geïnspireerd op hun vorige kersteitje, waarbij ze een „mojo” creëerden, een pit dat vormt de ziel van hun bedrijf.

Deze kernel, de vonk die Q42 bijzonder maakt, werd bijna gestolen door een Bond-achtige schurk, Dr. Stevil.

We hebben dit als uitgangspunt gebruikt voor ons eigen verhaal. De ziel van het bedrijf had deze poging tot overval overleefd, maar werd daarbij uit het niets gegooid en had een toevluchtsoord gezocht op een magische plek, het kasteel.

Een paar weken voor het evenement werd deze video rondgestuurd in Q42 om het verhaal te vertellen en het team uit te dagen om de locatie te ontdekken. Binnen 10 minuten vonden ze hun bestemming: het buitenaardse Kasteel Czocha in Polen.


Dit dromerige kasteel is gebouwd in de 13e eeuw en heeft het allemaal: torens, kerkers, tavernes, een ridderzaal en een diepe en donkere oubliette. Plus twaalf geheime passages die leiden overal. Meer dan genoeg om onze creativiteit de vrije loop te laten.


We kennen dit kasteel door en door omdat het de basis was van Het College of Extraordinary Experience waar we de afgelopen jaren met trots deel van uitmaakten.

De vijf huizen

Herinner je je de Kernel nog die een toevluchtsoord zocht? Om de spelers in staat te stellen het terug te krijgen, hebben we ze tijdens een onboardingceremonie in 5 huizen verdeeld, met namen die door onze partners zijn gemaakt om te passen bij Q42's credo van a Happy Place of Nerds: House Lego, House Miyamoto, House GPT, House Bedrock en House Tabletop.

Net als Hogwarts moesten ze hun huizen trots maken door zoveel mogelijk missies te voltooien om hun huiscilinder tot aan de top te vullen. Deze cilinders werden in het hart van het kasteel geplaatst zodat iedereen kon zien hoe elk huis zoveel mogelijk bollen verzamelde.

Onze oorspronkelijke bedoeling was om het vullen van de huiscilinders vrijwel onmogelijk te maken, door ze zo groot te maken dat geen enkel team ze daadwerkelijk volledig kon vullen met Orbs. Ons doel was om de teams te laten beseffen dat het combineren van de huispunten de enige manier zou zijn om de Kernel terug te krijgen.

Maar de energie was zo hoog dat Q'ers van vroeg in de ochtend tot laat in de avond speelden zonder een pauze te nemen, en uiteindelijk vulde één house met succes hun huispunten tot het maximum! Het investeringsniveau was enorm en we moedigden elkaar aan om elke dag meer te creëren, waarbij wij en spelers samen ter plekke speurtochten deden om ieders honger te stillen.

Een Escape Room-kasteel heeft... speurtochten nodig!

The Soothsayer organiseert een speciale Dungeons & Dragons-missie in de Tower (en later de eigenlijke kerker...) Fotocredit: Mara Polak

Dit magische kasteel is een haven voor verloren zielen. Onze Guardians, gespeeld door ons, bewaken en begeleiden deze zielen totdat bewezen is dat iemand het waard is om de Kernel terug te brengen naar Q42. In de drie weken voorafgaand aan het evenement hebben we uitdagingen ontworpen voor het team van Q42 om te bewijzen dat ze het waard zijn en uiteindelijk gebeurde er magie in het kasteel. We dwaalden door de zalen en gangen en overhandigden verzegelde enveloppen met opdrachten en uitdagingen voor de dapperste en meest avontuurlijke spelers:

🏹 Met pijl en boog de 'spionageballonnen' van Dr. Stevil neerschieten

🤿 In de rivier duiken om mysterieuze voorwerpen op te halen

🧪 Knoeien met gevaarlijke drankjes

🔮 Kristallen bollen uit de oubliette om te vissen

🐉 Kerkers en drakensessies in echte kerkers

🔥 Je handen in vuur en vlam zetten als test van moed (willekeurig? Misschien. Geweldig? Ja.)

Noem maar op!

We hebben uiteindelijk precies 42 Quests gemaakt, ter ere van de naam van het bedrijf, Q42.

Eenmaal succesvol voltooid, ontvingen spelers deze op maat gemaakte Orbs die, indien correct geplaatst, het logo van Q42 onthulden. Deze Orbs waren waar spelers zonder genade voor vochten, waarbij ze elkaar soms saboteerden om er een te winnen...

Fotocredit: Mara Polak

De 'spionageballonnen' van Dr. Stevil neerschieten die via de lucht delen van de Kernel probeerden te stelen. Fotocredit: Maurice Haak

Succes vieren: de slotceremonie

Victor presenteert de container van de Kernel. Fotocredit: Maurice Haak

We sloten het weekend af met een slotceremonie waarbij de ziel van het bedrijf weer veilig in handen kwam van de Q'ers, na zoveel inspanningen om onze quests op te lossen. Op onze laatste avond in het kasteel hebben zowel Q'ers als Guardians de hele nacht samen gedanst en het succes van onze beide missies gevierd: de Return of the Kernel en de creatie van een onvergetelijk avontuur.

Fotocredit: Mauric Haak

Een spectaculaire slotshow van brandweerman Flavia bezegelde de betovering van het weekend.

Zelfs nu het avontuur al lang achter ons ligt, leven de huiswapens voort, geplakt op laptops en genaaid op rugzakken.